Imperiul de presă controlat de Budapesta în Transilvania încasează o lovitură de proporții: 70% dintre ziariști sunt dați afară, redacţia Kronika din Cluj se va închide, iar reducerile semnificative de personal vor afecta și proiecte de presă precum Székelyhon, relatează Ziar de Cluj.

Concedierile au loc pe fondul crizei economice din Ungaria, unde bugetul de stat este supus unor presiuni majore de inflația galopantă și criza energetică. „Asociația Mediater, prin care partidul FIDESZ condus de Viktor Orban controlează mare parte a presei de limbă maghiară din România, concediază două treimi din jurnaliștii care lucrează la ziarele sale, iar la nivelul grupului de firme vor avea loc disponibilizări de 70% începând cu luna ianuarie, transmite publicația independentă Transtelex, citată de clujeni.

Instrumentul prin care Budapesta a preluat controlul asupra spațiului mediatic de limbă maghiară din România este Asociația pentru Spațiul Media Transilvan (Erdélyi Médiatér Egyesület), care a primit finanțări totale de peste 20 de milioane de euro direct de la bugetul Ungariei.

Astfel, „scena virtuală transilvană” deconspirată și de publicația independentă Átlátszó Erdély are de suferit: cea mai mare companie a trustului de presă finanțat de contribuabilii maghiari, Prima Press Kft, a anunțat deja că va suspenda publicarea și distribuirea produselor sale tipărite – Krónika, Székelyhon, Székely Hírmondó, Heti Hirdető, Nőileg – începând cu 30 decembrie 2022. De valul de disponibilizări nu scapă nici portalului Főtér.ro, scriu jurnaliștii de la Ziar de Cluj. În plus, concedieri vor avea loc și la posturile de radio: la Gaga Rádió din Târgu Mureș vor fi concediați cel puțin doi redactori de știri și crainici, precum și întregul personal al programelor de weekend, iar la Gaga Rádió din Sfântu Gheorghe și Gheorgheni alți câțiva angajați au fost anunțați că vor fi dați afară.