Select Page

Peste 70 de personalități ale societății românești au semnat o scrisoare deschisă adresată Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în contextul în care săptămâna aceasta se va discuta, la Camera Deputaților, legea certificatului „verde” la locul de muncă. În calitatea lor de creștin-ortodocși, semnatarii atrag atenția Patriarhului Daniel și ierarhilor români că impunerea acestui certificat, în completarea restricțiilor deja existente, instituie „o segregare a cetățenilor patriei noastre” și duce la  condiționarea, de facto, a dreptului la muncă. Redăm integral textul scrisorii deschise, cu precizarea că lista de semnături rămâne deschisă:

Preafericirea Voastră Părinte Patriarh,

Înaltpreasfințiile și Preasfințiile Voastre Membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române,

Noi, semnatarii acestui document, în calitate de fii și fiice ale Bisericii pe care o păstoriți, Vă supunem atenției o situație alarmantă și fără precedent care, prin implicațiile ei, aduce atingere libertății și demnității persoanei umane așa cum este ea mărturisită de conștiința creștină.

Pe fondul crizei pandemice, guvernanții au instituit o serie de „măsuri”, restricții și obligații cu statut legal incert, în baza declarării stării de urgență, iar apoi a stării de alertă, care aduc atingere unor drepturi fundamentale, Constituționale, inclusiv libertății religioase, de conștiință, de exprimare și la consimțământ liber și informat privind metodele de profilaxie sau tratament împotriva Covid-19.

În aceste zile, în Parlamentul României se dezbate introducerea obligativității Certificatului „Verde” (care presupune dovada vaccinării, a trecerii prin boală și, în funcție de amendamente ce vor fi sau nu votate, eventual și a testării la două zile) pentru accesul la locul de muncă. Cu alte cuvinte, dreptul la muncă, un drept elementar a cărui suprimare pune în primejdie și dreptul la viață, este condiționat de facto de vaccinare, de vreme ce trecerea prin boală este recunoscută de autorități doar pe termen scurt și în anumite condiții, iar testarea implică proceduri și costuri care o transformă într-o alternativă greu de pus în practică.

Anterior, guvernul interimar, în ciuda statutului său legal care-i restrânge din atribuții, a decis limitarea liberei circulații și a accesului concetățenilor „nevaccinați” în instituții publice și organizații private, inclusiv în magazine considerate „neesențiale” (nealimentare), instituind, practic, o segregare a cetățenilor patriei noastre.

Introducerea certificatului verde cu scopul de a condiționa dreptul la muncă de vaccinare și segregarea pe criteriul vaccinării sunt practici care, în prezent, nu întrunesc consensul instituțiilor europene și al altor organisme internaționale, nici nu sunt generalizate în țările membre UE sau din lumea civilizată. Dacă este adevărat că o serie de state au recurs la astfel de metode, la fel de adevărat este că practicile menționate sunt controversate, contestate și extrem de problematice.

Poziția oficială a Bisericii noastre a fost de a informa enoriașii asupra campaniei de vaccinare, subliniind că este un act voluntar, un drept, nu o obligație. Această poziție corespunde vocației de mărturisitoare a demnității și libertății persoanei umane pe care o are Biserica, și ține de importanța esențială a consimțământului informat și liber în privința procedurilor medicale.

Or, restricțiile, segregarea și condiționarea drepturilor elementare ale persoanei umane aduc atingere gravă libertății ei, viciază imperativul consimțământului liber și informat și îi lezează demnitatea, refuzându-i statutul de cetățean integru și responsabil. În plus, nu este prevăzut niciun fel de drept la refuz pe considerente de conștiință și religioase. Pentru mulți credincioși, vaccinurile folosite în prezent împotriva Covid-19 nu sunt admisibile moral din cauza folosirii, în etapele de testare și/sau producție, a unor linii celulare dezvoltate de la copii avortați. În multe state din SUA, inclusiv în cele în care există cerințe ferme de vaccinare pentru accesul la locul de muncă sau în universități, curțile de justiție au recunoscut în multiple cazuri dreptul de a fi exceptat de la această obligație pe motive de conștiință și religioase. De ce în România nu ar exista acest drept pentru cei ce au o astfel de conștiință și rețineri etice?

Iată că azi, în numele unui presupus bine colectiv, oamenii sunt siliți să renunțe la libertatea de a decide personal asupra trupului și sănătății lor. Chiar dacă formal vaccinarea nu va fi „obligatorie”, acesta este sensul implicit, de netăgăduit, al segregării noastre și al condiționării dreptului la muncă de Certificatul „Verde”.

Căci ce libertate poate fi aceea, când ți se condiționează existența materială personală și a familiei de o asemenea „alegere” care este în fapt o coerciție? E ca și cum am spune că țăranii care au semnat să-și dea pământul la colectiv, pe vremea comunismului, sub amenințarea glonțului, l-au dat de bună voie, pentru că totuși au semnat hârtiile și din punct de vedere formal au aderat din proprie inițiativă.

Exact această „libertate” se preconizează a li se pune în față milioanelor de fii și fiice ale Bisericii în acest moment.

Recent, Preafericirea Sa, Părintele Patriarh Daniel, ne-a transmis cu ocazia praznicului Sfântului Dimitrie cel Nou din acest an că libertatea și responsabilitatea aparțin fiecărei persoane în parte, nu vreunei alte entități: „Fiecare trebuie să fie conștient, liber și responsabil, când sănătatea sa se află în pericol, pentru că noi nu știm dacă suntem suficient de pregătiți să trecem dincolo. De aceea părinții din pustie mai cereau de la Dumnezeu o clipă în plus a vieții pentru a se pocăi.”

În acest moment, vaccinați sau nevaccinați, ni se refuză dreptul de a fi conștienți, liberi și responsabili. În mod iresponsabil, suntem divizați, stigmatizați, culpabilizați.

Dorim să atragem atenția asupra unei posibile erori: aceea de a crede că Biserica va fi, cumva, scutită de aceste îngrădiri. Vă amintim că, printr-o simplă Hotărâre de Guvern, executivul interimar și-a stabilit ca țintă de vaccinare cifra de 90% din populația generală. Este evident că, în contextul Certificatului „Verde”, aceasta va însemna foarte probabil condiționarea participării la slujire de obținerea acestui document atât pentru credincioși, cât și pentru cler.

Dacă Biserica va tăcea când pâinea cea de toate zilele le este condiționată enoriașilor săi, ce legitimitate va mai avea reacția Bisericii atunci?

Credem că va fi prea târziu!

Preafericirea Voastră,

Înaltpreasfințiile și Preasfințiile Voastre,

Vă mulțumim pentru echilibrul de care ați dat dovadă în această atât de grea criză prin care trece poporul nostru,  alături de alte neamuri și biserici și de întreaga umanitate.

Vă asigurăm că suntem conștienți de presiunile ce se fac, tot mai vizibil, asupra Bisericii, de tentativele și atacurile mediatice menite a o determina să-și părăsească imparțialitatea și să se angreneze „cu arme și bagaje” în promovarea unor produse farmaceutice – produse în jurul cărora se ridică serioase probleme de etică.

Știm că binele nu se face niciodată cu forța. Nici măcar în numele unei iluzorii sănătăți publice. Să ne amintim că în numele „sănătății publice” s-au săvârșit multe orori în trecut, atât în regimurile totalitare, naziste și sovietice, cât și în democrații clasice. Eugenia, sterilizarea, experimentele medicale s-au efectuat sub diverse pretexte și în Germania lui Hitler, și în URSS-ul lui Stalin, dar și în alte țări.

Vă rugăm cu smerenie, dar și cu toată convingerea, să vă mențineți și să mărturisim împreună, păstori și păstoriți, care alcătuim cu toții Sfânta Biserică Ortodoxă Română luptătoare, poziția potrivit căreia vaccinarea trebuie să rămână voluntară, că pentru libertatea și demnitatea persoanei este esențial ca actul medical să fie liber și responsabil, întemeiat pe consimțământul ei liber și informat, și că segregarea și condiționarea de vaccin a dreptului lăsat de Dumnezeu de a ne câștiga traiul lezează grav atât drepturile constituționale elementare, cât și statutul hristic al ființei umane.

Cu adâncă prețuire și smerită supunere de fii duhovnicești,

Semnează:

Paul Gabriel Andrei – jurnalist

Marina – Ioana Alexandru – avocat

Cătălin – Liviu Amieroaie – profesor

Vlad – Mihai Agache – grefier

Prof. Univ. Radu Baltasiu

George  Bara – inginer în știința calculatoarelor

Lect.Univ.Dr. Oana Barbu

Corneliu  Berari – istoric

Sorin Berilă – antreprenor

Gabriel Braic – profesor

Irina Bazon – traducător

Radu Bogdan Buțu – economist

Ovidiana Bulumac – sociolog

Iulian Capsali – publicist

Anghel Buturugă – publicist

Prof. Univ.Dr. Pavel Chirilă – medic

Dan Chitic – avocat

Marius Stelian Crăciun (Cedry2k) – artist

Sergiu Ciocârlan – scriitor, filosof

Florin Cojocariu – fizician, antreprenor

Paul Cătălin Curcă – economist, publicist

Andreia Cornea – manager

Andrei Cornea – antreprenor

Laurențiu Dumitru – teolog

Silviu Dancu – specialist PR

Pompiliu Diplan – inginer IT, antreprenor

Florin Dobre – designer

Elena Dulgheru – critic de film

Eduard Dumitrache – antreprenor

Cristian Filip – antreprenor

Virgiliu Gheorghe – biofizician

Dan Ciprian Grăjdeanu – activist

Ninel Ganea – publicist

Ionuț Gurgu – publicist

Ionuț Grigorescu – liber profesionist

Manuela Hărăbor – actriță

Bogdan Herzog – scriitor

George Hagioglu – designer

Daniel Istrate – antreprenor

Dragoș Lipsa – creative director

Roxana Lipsa – asistent manager

Carmelia Leonte – scriitoare

Mircea Morar – profesor

Silviu Man – eseist, traducător

Andi Miron – jurnalist

Mihail Neamțu – scriitor, teolog

Adrian Toni Neacșu – avocat

George Nițulescu – inginer

Alexandra Oberschi – avocat

Gheorghe Piperea – avocat

Dan Puric – regizor, scriitor

Gabriel Purcăruș – scriitor

Olimpia Popa – profesor

Dr. Mircea Pușcașu – medic

Raluca Prelipceanu – restaurator

Prof. Univ. Cristian George Popescu

Ioana Picoș – actriță

Ștefan Ruxanda – actor, regizor

Bianca-Victoria Fota-Ruxanda – prim balerină Opera Națională

Conf.Dr. Costel Stanciu – economist

Cătălin Sturza – publicist

Ana Corina Săcrieru – avocat

Eugen Sechila – militar în rezervă

Ioan Savu – erou al Revoluției din decembrie 1989 de la Timișoara

Mihai Șomănescu – jurnalist

Prințul Șerban Dimitrie Sturdza – antreprenor

Bogdan Socol – jurnalist

Florin Șinca – ofițer în rezervă, istoric

Tudor Sișu – artist

Florentin Țuca – avocat

Traian Radu Ungureanu (TRU) – jurnalist

Rafael Udriște – jurnalist

Gheorghe Vela – avocat

Danion Vasile – teolog , scriitor

Ciprian Voicilă – sociolog

Cosmin Țîntă  – jurnalist

Ionuț Țene – Profesor

Radu Zlati – profesor, fost consilier prezidențial